Orloj snivců  / Horologe of Dreamers


...je hudební nástroj (variabilní zvuková instalace) nalezených kovových objektů, umístěných na polystyrénových rezonátorech (polystyren je hmota, která nechává železa při jejím dotyku volně znít).

Orloj snivců je rovněž stejnojmenný komorní ansámbl dostředivý okolo tohoto nástroje. Obsazení je proměnlivé, a tvoří jej většinou hráči Zapomenutého orchestru země snivců.

Hudba na Orloj se vytváří většinou bubnováním, čímž vzniká řada jemných, dlouho znějících tónů a zvuků. Kaleidoskopickými změnami hudebních motivů, převážně repetitativních vzorků, vzniká nepravidelně se vyvíjející hudební struktura.

Hudba je extrémně závislá na tichu, akustice a prostředí. Ideální je akustické hraní ve znějícím prostoru.

Posluchač má většinou možnost si na nástroj sám po představení zahrát... Orloj bývá i součástí výstav = instalací s možným zapojením návštěvníků.

 

Historie

Mezi kdákáním slepic, štěbetáním husí, štěkáním psů a mňoukáním koček zaznívá "Šumavský cinkál", prázdninový objev snivce Jaroslava Kořána v po šumavských Mačicích.

Spolu se snivcem Michalem Kořánem ho pak léta zdokonalují a rozšiřují do zajímavější podoby trpělivým výběrem železných tyčí, roubů, hřebů, plechů...

Jako "Orloj snivců" a s třetím snivcem Markem Šebelkou, se tato podivná instalace poprvé představuje na vernisáži výstavy "V dimenzích prázdna" 18.března 1992 v olomouckém Vlastivědném muzeu.

Původní tříčlenná sestava se postupně proměňuje: Na duo bratří Kořánů, solové hraní J.K., na trio s Terezou Roglovou a Richardem Horkým, pozdeji s kytaristou Romanem Plischkem. Nepravidelně pak s new yorským výtvarníkem a výrobcem vlastních hudebních nástrojů Michaelem Deliou nebo dalšími hosty… V poslední době se zpěvačkou a perkusionistkou Milli Janatkovou.

from Horologe history:

One day a clinking sound of a "Sumava Mountain Jingler" emerges out of a maze of cackling, chirping, barking and miaowing, as an invention by JK during his vacation in Macice, a quiet village in the Sumava mountains. (A picturesque region in the southern Bohemia)

It takes years for JK and another dreamer, his brother Michael, to refine the instrument and to bring it to its final form by working patiently on selecting the right metal components: poles, nails, rods, plates etc.

This somewhat peculiar installation is introduced as "The Horologe of Dreamers" and its first performance is scheduled for the opening of an exhibiton of "In the Dimensions of Emptiness" on March 18th, 1992 in the Museum of National History in the Moravian town of Olomouc. A third dreamer, Marek Sebelka, participates in the project.

The original setup of the three musicians goes through changes. The brothers Koran's Duo, as the core of the group, stays the longest, as well as the solo performer JK. But gradually the group merges with the FOOD musicians. At first a trio is formed, made up of JK, Tereza Roglova (vocals) and Richard Horky (cello), later Roman Plischke (guitar) joins the group, followed by Michal Delia (visual artist and a maker of his own musical instruments). And recently performances with singer and percussionist Milli Janatková have entered the scene.

motto:


„Hodinový hudební stroj"

vznikl v době „Technického středověku", jak nazývají někteří snivci naši současnost a odbíjí čas často jí navzdory. Proto i nejpříhodnější dobou hraní na tento nástroj a důležitým časem snivců vůbec, je bezesporu západ slunce. Prchavý moment, jenž koresponduje se zvukem, charakterem hudby a hlavně cítěním snivců. Zvukově na sebe působí velké množství nepojmenovaných tónů a alikvót, což osvobozuje a inspiruje.

Na hraní i poslech Orloje je zapotřebí ticha, klidu, vhodné akustiky a prostředí. Teprve potom může nastat vzájemná komunikace

a zvuk prostoupí prostor. Je to pout, cesta zvukem. Lecos může vystoupit na povrch.

Věci zasuté i ticho, jež je součástí života.


Jaroslav Kořán 1992




motto:

This mechanical clockwork appeared right in the age of the "Technical Middle Ages", (as the present times are called by some dreamers) and strikes time in contradiction with it. Therefore the most important period of the day for the dreamers and the most suitable time for playing the clinker is, undoubtedly, sunset. Those are the fugitive moments corresponding with the sound, the character of music and in particular the dreamers' feelings, emotions and sentiments. Silence, suitable acoustics and environment are necessary for playing and listening to the Horologe. Numerous unnamed aliquot tones affect themselves acoustically, which in turn inspire and liberate the musicians and listeners.

It is a passage through sound. Various elements, which were previously hidden hand in hand with silence, which are part of our lives, slowly rise to the surface.


Jaroslav Kořán 1992

…is a small musical ensemble dedicated to improvisational chamber music.
The constellation of the musicians' set up is not fixed. There is a wide variation in the group, the focal point being JK's creation, the Horologe; a musical instrument or sound installation made of various metal objects. Through drumming, a series of soft and long tones arise, creating a richly textured auditory landscape. The themes appear and vary in a kaleidoscopic manner as there is no linear structure to the musical piece, but rather a series of patterns; there is no order, but chaos. The rooms in which the Dreamers perform are tranquil, as it is of the utmost importance that the music emerges out of a complete silence.
After every performance the listeners have the opportunity to try out this instrument.
 prosím strpení, fotoalbum         
                je dost veliké...
 wait, please, the album is             
                  quite big...../orloj_snivcu_-_foto/Orloj_snivcu_-_foto.html../orloj_snivcu_-_foto/Orloj_snivcu_-_foto.html../orloj_snivcu_-_foto/Orloj_snivcu_-_foto.html../orloj_snivcu_-_foto/Orloj_snivcu_-_foto.html../orloj_snivcu_-_foto/Orloj_snivcu_-_foto.htmlshapeimage_4_link_0shapeimage_4_link_1shapeimage_4_link_2shapeimage_4_link_3shapeimage_4_link_4
 
zvuk ovládat zde         
adjusting sound here   
                              
             
       ☛
Orloj snivců a Zapomenutý orchestr země snivců  
působí převážně v Praze a od roku 1992 se představil na těchto místech: 
divadlo Rubín, divadlo Na zábradlí, kavárna Velryba, klub Komotovka, Roxy, klub Belmondo, divadlo Komedie, Emauzy, Anežský klášter, klub Awika, Dobrá čajovna, Růžová čajovna, Čajovna Pod stromem čajovým, AVU, UMPRUM, synagoga na Palmovce,v různých galeriích na vernisážích, jazz klub 
v Železné, divadlo Archa, Dům u Kamenného zvonu, Kongresové centrum, galerie Rudolfinum, galerie Památníku písemnictví, sochařské studio Bubec, Petřín, klub Jelení, universal NoD, Rybanaruby, La Fabrika, Čistička Bubeneč, galerie Malostranské besedy, galerie Městské knihovny...

mimo Prahu:  klášter Plasy u Plzně, Plzeň, Bratislava, Olomouc, Hrádek nad Nisou, Lipnice, Uherské Hradiště, Buchlov, Klenová, Dubá, Vimperk, Kladno, Klatovy, České Budějovice, Brno, Kojetín, Opava, Znojmo, Frýdek Místek, Točník, Křivoklát, Karlovy Vary, Králíky, 
v zahraničí:   Haag a Amsterodam (1993), Berlín (1993+1994), galerie Kaditsch u Lipska (1995), Gent (1996), New York (1997), Vídeň (2000)
Zapomenuty_orchestr_F.O.O.D..htmlshapeimage_9_link_0
The HOROLOGE of Dreamers and The Forgoten Orchestra of Dreamers performed since 1992 in Prague: theatre Rubin, theatre Na zabradli, cafe Velryba, club Komotovka, experimental space Roxy, club Belmondo, theatre Komedie, church Emauzy, Anežský klaster,club Awika, Dobra cajovna, Ruzova cajovna, cajovna Pod stromem cajovým, AVU, UMPRUM, synagoga na Palmovce, exhibition areas, Jazz club Zelezna, theatre Archa, Dum u Kamenneho zvonu, Kongresove centrum, galerie Rudolfinum, galerie Pamatniku pisemnictvi, sculpture studio Bubec, Petrin, club Jeleni, universal NoD, Rybanaruby, La Fabrika, Čistička Bubeneč, Gallery of Malostranská beseda, gallery of Municipal library Prague 1...

out of Prague: Plasy monastery at Plzen town, Plzen, Bratislava, Olomouc, Hradek nad Nisou, Lipnice, Uherske Hradiste, Buchlov, Klenova, Dubi, Vimperk, Kladno, Klatovy, Ceske Budejovice, Brno, Kojetin, Opava, Znojmo, Frydek Mistek, Tocnik, Krivoklat, Karlovy Vary, Kraliky, Pardubice...
abroad: Haag and Amsterodam (1993), Berlin (1993,1994), galerie Kaditsch near Lipzig in Germany(1995), Gent (1996), New York (1997, 2001), Wien (2000)
Zapomenuty_orchestr_F.O.O.D..htmlZapomenuty_orchestr_F.O.O.D..htmlshapeimage_10_link_0shapeimage_10_link_1
foto Ondřej Polák